דיכאון לאחר לידה – איך מתמודדים?

תוכן עניינים

הריון ולידה. בין התקופות הכי מאתגרות שאישה ובן זוגה עוברים במהלך החיים. גם נשים זורמות, אנרגטיות, מאושרות ושמחות מעידות על כך כי הריון ולידה נחשבים לחוויה עוצמתית, מטלטלת ולא פשוטה להכלה. לא משנה כמה מגיעים מוכנים, במיוחד שמדובר בילד ראשון, אבל לא רק, הדבר מעודד שינויים רבים בתא המשפחתי. גוף האישה עובר המהלך ההריון אינספור שינויים, פיזיים, מנטליים וכמובן הורמונליים אלה משפיעים על מצב הרוח, על רמת האנרגיה וכן, לטפל בתינוק קטן, חדש וחסר ישע זה כבר סיפור אחר לגמרי. העייפות, הבכי, הלילות הלבנים, חוסר הזמן לטפל בעצמנו, כל אלה יכולים לעודד היווצרות של דיכאון לאחר לידה. מנתונים עולה כי בין 15%-25% מהנשים יחוו דיכאון לאחר לידה.

 

דכדוך מול דיכאון

קיים הבדל בין השניים דכדוך הוא תחושה של עצב שנמשכת כמה ימים לאחר הלידה וחולף תוך שבוע עד שלושה שבועות. לעומת זאת, דיכאון זה משהו עמוק יותר. הסיבות להיווצרות דיכאון אחרי לידה לא ידועות עד הסוף ונראה כי כן קיים קשר חזק בין השינויים ההורמונליים שגוף האישה חווה לבין הסיכוי לאותן תחושות המאפיינות אותה. יש גם גורמים סביבתיים, גנטיים ועל גורמים נוספים ניתן לקרוא עוד ברחבי האינטרנט ואף להיכנס לקישורי מגזין לנשים המעמיקים בתחום זה. והשאלה היא מה לעשות.

 

לא טוב היות האדם לבדו

כדי להפחית את הסיכוי להחמרה של התופעה, חשוב להקיף את עצמך במעגל תומך. אמא, אחות, חברה קרובה ואפילו עזרה בתשלום. רוב הגברים לוקחים כמה ימי חופשה מהעבודה לשבוע שבועיים הראשונים ואחרי זה הם פשוט חוזרים למציאות שלהם, כי אין ברירה. תקופה זו יכולה להיות לא פשוטה בלשון המעטה, משום שהאישה מוצאת את עצמה מטפלת בתינוק לגמרי לבד ונשאבת אל תוך לוח זמנים אינטנסיבי מה שמונע ממנה פעמים רבות לדאוג לעצמה. לכן, כדאי לסדר לעצמך לוח זמנים בו תקבלי עזרה ממי שרק אפשר וגם עזרה בניהול והתפעול השוטף של הבית. היפגשי עם חברות לקפה, נסי להיכנס למעגלי אמהות רלוונטיים דרך הפייסבוק ואפילו מפגשים יזומים של אמהות נוספות בחופשת לידה- כל אלה יעזרו לך שלא להישאב לתחושת הדיכאון והעצב.

 

תדאגי לצרכים הבסיסיים שלך

שימי דגש רב על אכילה ושתייה מרובה, בעיקר אם את מניקה אבל לא רק. שתי הרבה מים, נסי לשמור על תפריט תזונתי עשיר, בריא ומזין לאורך כל שעות היום. הרבי באכילה של מזונות כמו ירקות ופירות מכל המינים, אכלי דגים והפחיתי ככל הניתן מזונות שפחות בריאים לגוף כמו גבינות שמנות, פחמימות פשוטות, סוכרים, שוקולדים וחטיפים. נסי להתחיל לחזור לבצע פעילות גופנית מתונה והגבירי קצב בהדרגה ואם ניתן עם ליווי מקצועי צמוד. הליכה (עדיף בלי העגלה) אלא עם חברה קרובה, במקום שאת אוהבת ועושה לך טוב יכולה לעשות פלאים. ביצוע פעילות גופנית עוזר לייצור אנדרופינים החשובים מאוד לשיפור מצב הרוח.

 

אם צריך פני לאשת מקצוע

קיימים כמה תסמינים ברורים לדיכאון אחרי לידה:

  • חוסר יכולת לישון או לנוח גם שהתינוק נמצא במנוחה
  • אובססיה לגבי דאגה לתינוק שלא לצורך או אי דאגה/ יכולת לטפל בו
  • שינויים קיצוניים במצב הרוח
  • אבדן תיאבון
  • הסתגרות
  • בכי
  • התפרצויות זעם

 

כל אלה מעידים על דיכאון אחרי לידה ומחייבים בירור מעמיק יותר. ניתן לפנות למרכזים רפואיים המתמחים בפוריות האישה, הריון ולידה הפזורים ברחבי הארץ, לפנות לקופת החולים או לייעוץ מקצועי באופן פרטי, במטרה לקבל מענה והתאמת טיפול ראוי בהתאם למצב.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנקראים ביותר

מה צריך לדעת על פסיכוזה?

פסיכוזה היא תופעה מעולם הפסיכיאטריה והיא למעשה מתארת מצב שבו אדם זה או אחר מאבד אחיזה במציאות ומתנהג לא רק בצורה שאינה

פרסום כתבה באתר

דילוג לתוכן